שם בלועזית: Osteoarthritis

מהי דלקת מפרקים ניוונית (אוסטאוארטריטיס)?

הפרעה במפרקי הגוף הכוללת אובדן סחוס מפרקי, צמיחת בליטות עצם במפרקים ותופעת לוואי דלקתית. יש לציין כי בעיית הדלקת במחלה זו היא משנית, ועל כן המינוח אינו מדויק. דלקת מפרקים ניוונית היא הפגיעה המפרקית הנפוצה ביותר. המחלה מופיעה עם הגיל בתפוצה רחבה. בכ-80% מהאוכלוסייה מעל גיל 65 ימצאו סימנים לדלקת מפרקים ניוונית בצילום רנטגן, אך רק ב-60% מהם יופיעו תסמינים.

מהי דלקת מפרקים ניוונית של בסיס האגודל?

בסיס האגודל מורכב משתי עצמות (עצם המסרק ועצם הטרפזיום). שינויים ניווניים במפרק זה שכיחים ביותר ומהווים את המקום השני בשכיחותו בגפה העליונה.

למי זה קורה?

המחלה הראשונית נפוצה יותר בקרב נשים בגילאים 50-60.

מהם דרגות המחלה?

דרגות המחלה מחולקות לפי המראה הרנטגני של המפרק, אך אין קורלציה טובה בין דרגת המחלה כפי שהיא נראית בצילום לבין הקליניקה. המטופלים מתלוננים לרוב על כאב אשר מחמיר בעת פעילות של האגודל בביצוע פעולות יומיומיות, על נוקשות של המפרק ועל הגבלה בתנועות.

כיצד המחלה מאובחנת?

האבחנה היא על בסיס אנמנזה מתאימה, ממצאים קליניים בבדיקה גופנית וצילומי רנטגן.

מהו הטיפול?

חשוב להבין כי אין טיפול אשר יכול לרפא את המחלה ולכן הטיפולים הידועים כיום משמשים להפחתת כאב ולשיפור התפקוד: 1. טיפול בכדורים נוגדי דלקת; 2. הפניה לריפוי בעיסוק לשם התאמת סד קשיח המותאם לבסיס האגודל; 3. זריקה של סטרואידים לאזור המפרק להפחתת הכאבים ולשיפור התפקוד. הסיבוכים במתן זריקה מקומית של סטרואידים כוללים שינוי פיגמנטציה ונמק שומן תת-עורי, וכן שינויים למשך כשבוע ברמות בדיקת הגלוקוז בחולי סוכרת.

ניתוח הוא פתרון למטופלים אשר לא הגיבו לטיפול השמרני ואשר איכות חייהם נפגעת כתוצאה מהמחלה. הניתוח מבוצע בהרדמה כללית.